Hva skjedde da alle gikk hjem?

Tallenes tale: Grafer med tall på hva som skjedde da campus stengte.

Først skjedde det gradvis og i det stille. Fra 9. mars ble stadig flere møter utsatt, avlyst eller tatt på video. Men 12. mars kom beskjeden om strenge tiltak for å hindre smittespredning: UiO stenger bygningene sine. Men studenter og ansatte skal fortsette å jobbe.

All undervisning og all jobbing må bli digital

12. mars hadde de IT-ansatte på UiO fellesmøte via webcast med vurdering av verktøy og kapasitet for videomøter og digital undervisning, og like etter at møtet var over, kom beskjeden – UiO stenger bygningene sine og oppfordrer alle til å dra hjem. All undervisning må bli digital, og alle som kan, må jobbe hjemmefra.

Hektisk aktivitet 

Det er alltid noen som må bli igjen for at andre skal kunne jobbe hjemmefra. På USIT måtte nye servere settes opp og kapasiteten på flere tjenester måtte utvides. Det var ventet økt bruk av mange IT-tjenester, særlig de som benyttes til videomøter, digital undervisning og arbeid hjemmefra. Tusenvis av studenter og ansatte skal fortsette å studere og jobbe fra tusenvis av hjemmekontor. 

Helt nye IT-tjenester

I tillegg til å øke kapasiteten, framskyndet USIT full bruk av både ny versjon av applikasjonen Forelesningsopptak og Zoom, en ny løsning for videomøter, videoforelesninger og opptak. Alt måtte bli klart til å tåle «stormen» når alle skal jobbe og undervise hjemmefra.

Så hva skjedde da alle ble hjemme? 

Her er tallenes tale. Noe aktivitet stilnet, annen aktivitet skjøt i været. UiOs IT-tjenester er stabile og det er ikke meldt om vesentlige tekniske problemer som følge av omleggingen til arbeid hjemmefra. Iherdig jobbing og gode, skalerbare systemer ligger bak. Her er noen av utslagene hjemmearbeidet gir. Tallenes tale er klar: UiO er på full fart mot en heldigital arbeidsdag.

Antall innlogginger på PCer som står på kontorer eller PC-stuer på UiO:

Fra topptall 1705 innlogginger den 11. mars til 94 innlogginger den 23. mars

Bildet kan inneholde: tekst, font, linje, animasjon, mønster.

 

Antall innlogginger på trådløsnettet på UiO:

Fra over 12000 11. mars til ca 800 den 23. mars. mandag 23. mars, var det altså færre innlogginger på UiOs trådløsnett, enn det er i en helg til vanlig. 

Bildet kan inneholde: tekst, font, linje, oscilloskop, teknologi.

 

Antall nye brukere av Zoom, ny tjeneste for videomøter og digital undervisning:

Stadig flere tar i bruk tjenesten som er åpen for alle studenter og ansatte. Fra 3 nye brukere den 9. mars til det at nesten 2000 UiOere brukte tjenesten for første gang den 16. mars.

Bildet kan inneholde: tekst, font, skjermbilde.

 

Antall minutter brukt på møter i Zoom:

Fra ca 1000 minutter den 9. mars til 588 000 minutter den 20. mars. Til sammen har UiOs ansatte og studenter brukt 3 036 000 minutter på Zoom siden verktøyet ble tatt i bruk i test i slutten av februar. Tallet er høyt fordi for eksempel et timeslangt møte med 5 deltakere gir (5x60) 300 møteminutter. Alle deltakernes tid telles.

Bildet kan inneholde: tekst, linje, skråningen, skjermbilde, font.

 

Bruk av Teams (løsning for samarbeid, chat og videomøter):

Antall aktive brukere gikk på noen få dager fra rundt 2500 til over 6000.

Bildet kan inneholde: tekst, linje, diagram.

 

Bruk av Skype for Business (videomøter):

Fra 100 til 200 videosamtaler på vanlige dager, til 550 som foreløpig høydepunkt i forbindelse med koronavirus-situasjonen.

Bildet kan inneholde: tekst, linje, plott, font, diagram.

 

Antall brukere på UiO Programkiosk:

UiO Programkiosk kan brukes til blant annet å få tak i arbeidsdokumentene dine og kjøre programmer hjemmefra uten å installere dem, der gikk vi fra et snitt på rundt 500 samtidige brukere på en vanlig dag til over det dobbelte i det UiO stengte dørene. Den siste uken har nå nesten 2800 studenter og ansatte benyttet seg av tjenesten minst en gang. Bildet kan inneholde: tekst, font, teknologi.

 

Antall Remote Desktop-tilkoblinger til UiO-kontormaskiner:

Fra ca. 200 oppkoblinger på en vanlig dag gikk vi til til nesten 800 den 23. mars. Det vil si at over 800 brukere koblet seg opp til kontormaskinen sin hjemmefra gjennom vår sikre portal for slike oppkoblinger. Dermed kunne de jobbe på samme arbeidsflate hjemmefra som om de var på kontoret.

Bildet kan inneholde: tekst, font.

 

Kontakt fra bærbare Windows-maskiner mot UiO:

Med Direct Access kan bærbare Windows-maskiner kontakte interne UiO tjenester som ePhorte, hjemmeområder og fellesområder fra nett utenfor UiO. Direct Access-klyngen ble utvidet til ti tjenere og alle driftede Windows bærbare ble flyttet dit. I løpet av uken hadde 3000 forskjellige maskiner kontaktet tjenesten. Flytting til klyngen var over fredag 20. mars. Mandag 23. mars benyttet to og et halvt tusen klienter tjenesten i kjernetiden.

Bildet kan inneholde: tekst, linje, font, mønster.


 

Publisert 24. mars 2020 10:23 - Sist endret 25. mars 2020 12:53