Norwegian Psycho - "talkshowinnspilling" i USITs Studio

Norske Belle Gunness drepte og parterte sine beilere i Chicago på starten av 1900-tallet. Selvsagt måtte kjønnsforsker Anne Lorentzen lage en konsertforestilling av det - og opptakene ble gjort i USITs Studio.

Utdrag fra artikkelen i Universitas, 21. oktober 2009:

Norske Belle Gunness drepte og parterte sine beilere i Chicago på starten av 1900-tallet. Selvsagt måtte kjønnsforsker Anne Lorentzen lage en konsertforestilling av det.

Tidlig på 1880-tallet: Belle Gunness, en norsk kvinne, emigrerer fra Selbu til Chicago. Vel fremme begynner hun å møte menn via kontaktannonser. Etter å ha lurt dem til å selge alt de eide og sette pengene inn på kontoen hennes, tar hun livet av dem, parterer dem og graver dem ned i hagen. I 1908 brenner gårdshuset ned, og likene oppdages. Det totale antallet ofre er vanskelig å anslå, men ligger mest sannsynlig rundt 25 skrotter.

15. oktober, 2009: Det er talkshowinnspilling på gang i USIT-studioet på Informatikkbygget i Forskningsparken, og det er kjølig her som hos Letterman (hvor gjestene for alt i verden ikke må svette). Den autentiske temperaturen er imidlertid ikke tilsiktet.

Dagens oppdrag er noe spesielt. Vanligvis filmes forelesninger og videokonferanser i studioet, men i dag er det Anne Lorentzen som er på besøk. «Alias Belle Gunness» heter konsertforestillingen hennes, en salig blanding av sanger og monologer, mikset med digital videoscenografi. Derav dagens innspilling.

Talkshowsegmentet som spilles inn her i dag gjør at hun 29. oktober kan stå og intervjue seg selv (eller Belle) som gjenoppstått seriemorder og talkshowgjest på lerretet, lik en småguffen fredagskveld på Skavlan.

- Når Belle Gunness forteller sin historie gjør hun det på en overbevisende måte, men det er jo ikke sikkert hun snakker sant, advarer hun.

Så andre karakterer slipper til, også de spilt av Anne. Hun skal for eksempel ta på røde briller og agere en kjønnsforsker som forsøker å forklare hvem Belle var, eller hun skal ikle seg en Hitchcock-aktig karakter. Til sammen skapes en personlighetsspaltet diskusjon rundt sannheten: Hva den er og hvordan man kan komme frem til den. Sentralt står Michel Foucaults idé om at sannhet er noe som produseres, ikke bare noe som kan oppdages.

- Forestillingen min er en sannhetsmaskin, den produserer sannhet i løpet av forestillingen ved å eksponere publikum for ulike medier, sjangere og sannhetsteknikker, som forhøret, intervjuet, bekjennelsen og den vitenskapelige avhandlingen.

Emneord: studio
Publisert 21. okt. 2009 13:18