SCCM-agent og Windows 10

Software Center tar lang tid å vise programvare.

Dette er et tegn at SCCM-agent ikke er fullført startprosessen etter installasjonen av Windows 10

Problemet

  • Software Center tar lang tid til å vise programvare etter installasjon av Windows 10 ved UiO
  • Det kan ta flere timer før dette retter av seg selv.
  • Dette skjer sannsynligvis fordi SCCM-agent ikke har fått nett rask nok til å bli ferdig med oppstartsprosessen.
  • Denne veiledningen viser en optimalisert rekkefølge for å få nettforbindelsen og pålogging raskest mulig slik at agenten starter når maskinen har allerede nett.
  • Agenten venter ca. 2 minutter etter maskinen er startet for å prøve å få kontakt.
  • Det er viktig at alle stegene som følges i veiledningen gjøres uten pause, helst under 2 minutter etter oppstart av maskinen. 

Feilsøking

For å bekrefte at man har problemet så kan mas sjekke følgende:

1. Software Center viser ikke programvare 

Software Center

2.Control Panel

control panel SCCM

Control Panel applet av System Center Configuration Manager ligger i Control Panel under

Control Panel -> System and Security 

En av de tegn at agenten har problemet er at SCCM-agenten "tror" at den er på Internett

3. SCCM-agent loggmappen

C:\Windows\CCM\Logs

Agenten logger alt i denne mappen, vi er interessert i hvor agenten "tror" den befinner seg.

Dette ser man i loggen: LocationServices.log

Log folder

LocationServices log

Bildet viser at agenten ikke finner en Management Point (MP) for å etablere kontakt med siten

Løsning

Løsning er å få nett før agenten starter.

Dette kan man gjøre på forskjellige måter.

1. Med Administrator rettigheter

Hvis man er allerede koblet på nettet og man har administrator rettigheter på maskinen så kan man gjøre følgende:

Start et PowerShell-kommandovindu som Administrator og SCCM-agent på nytt (høyreklikk på Start-knappen)

PowerShell Runas administrator

Restart SCCM client

Etter et par minutter ser man at:

- aktivitet i LocationServices.log som viser at agenten holder på å få kontakt med siten.

LocationServices log

- Control Panel viser Intranet og Software Center starter

Software Center

2. Uten Administrator rettigheter

Målet er å få nett raskest mulig etter man logger seg på maskin slik at agenten finner nettet og den kan fullføre oppstartsprosessen.

Hvis man har logget seg på maskinen minst en gang, så logg deg uten å instille Eduroam på loginsvinduet og dertetter innstill Eduroam på egen profil, etter man har logget seg, slik.

Setup Eduroam

Setup Eduroam

Setup Eduroam

Etter å ha gjort dette ta en omstart på maskinen og logg på (innen to minutter).

Siden Eduroam er nå innstilt på profilen din skal nettet starter med en gang.

Etter et par minutter ser man at:

- aktivitet i LocationServices.log som ligger i loggmappen viser at agenten holder på å få kontakt med siten.

LocationServices log

- Control Panel applet viser Intranet og det tar ikke lang tid før Software Center viser programvare som forventet.

Software Center

Hvis man aldri har logget på maskinen før

1.Innstill Eduroam på innloggingsbildet slik at du kan logge deg på

Logon picture

Setup of Eduroam on logon picture

2. Ta en omstart, logg deg på og følg instruksene i punkt 2 Uten Administrator rettigheter

Av Ernesto
Publisert 18. sep. 2017 14:36 - Sist endret 19. jan. 2018 14:58

Bra dokumentasjon!

Øyvind Sørbye - 19. sep. 2017 14:40
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere