Innføring av BookitLab ved UiO
Formålet med innføringsprosjektet er å etablere BookitLab som UiOs felles bestillings- og fakturasystem for kjernefasiliteter, laboratorier og annet utstyr det kan være relevant å dele på på tvers av universitetet og med eksterne brukere utenfor universitetet.

Bakgrunn og formål
UiOs ledelse har besluttet å anskaffe et felles bestillings- og fakturasystem for forskningsinfrastrukturer kalt BookitLab fra firmaet Prog4Biz (Ledelsens strategiske møte 4. april 2020). Det er behov for å etablere et innføringsprosjekt, for å sikre vellykket implementering av systemet. Innføringsprosjektet er lagt til USIT, Underavdeling for IT i forskning. Mer om bakgrunn for prosjektet og beslutningshistorikk kan man lese om i SKAIT-søknaden om midler til prosjektet.
Anskaffelsen av BookitLab ble gjennomført som en ordinær anbudsprosess av Universitetet i Bergen (UiB), Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) og UiO. De to førstnevnte institusjonene har tatt systemet i bruk for en rekke av sine fasiliteter/laboratorier.
Prosjektstart: 22. mars 2021
Prosjektslutt: 2022
Hovedleveranser:
- Installere BookitLab på UiO-driftede maskiner/databaser, både test- og kursinstans og produksjonsinstans
- Utvikle og drive kurs og opplæring i bruk av BookitLab
- Innføre BookitLab ved et begrenset utvalg kjernefasiliteter (leiesteder) og laboratorier
- Tilby BookitLab på hele UiO
Prosjektstatus:
Tabellen oppdateres etter hvert som prosjektet går fremover. Faser som er fullført kan markeres med grønn farge. Legg gjerne inn lenke til f.eks. referat fra styringsgruppemøte der godkjenningen ble vedtatt eller andre relevante dokumenter i tabellen.
Konsept | Planlegge | Gjennomføre | Avslutte | Realisere | |
---|---|---|---|---|---|
Godkjent | Godkjent | Fase 1 - Godkjent | Fase 2 - Pågående | ||