Framdriftsplan høsten 2021

  September Oktober November Desember 2022     
Veiledninger

Ny veil:
Justeringer på mindre tjenester

Ny veil:
Zoom

Ny veil: 
E-post/kalender

Ny veil:
Programvare


 

 
Tjenesteeiere     Etablere fagforum med månedlige møter Kurs i veiledninger
klart
 
Søkefelt  

Oppfølging
av tilbakemeldinger

Oppfølging av tilbakemeldinger Oppfølging av tilbakemeldinger Videreutvikling av søkefelt
Kontaktvelger         Videreutvikling  kontaktvelger

Målsetninger for høsten 2021

  • Reduksjon i antall henvendelser til Helpdesk for utvalgte tjenester målt per bruker/tjeneste på XX%
  • Etablere faglig nettverk på for brukerveiledninger i utvalgte tjenester, med møtepunkter.
  • Etablere opplæring i hvordan skrive brukerveiledninger.
  • Definere +/- 30 tjenester som skal bli en del av nettverk. Dette er tjenester som har Helpdesk som førstelinje.

Utvikling av funksjonalitet i søkefeltet

Søkefeltets funksjonalitet utvikles for å møte behovene til brukerne bedre. 

  • Utvide søket til å inkludere flere relevante søkeord.
  • Tag som viser hvilken tjeneste svaret i listen hører til, og viser til tjenestens forside.
  • Prioritering av søkeresultater etter hvilke søkeord som er mest brukt.
  • Mulig å velge de mest etterspurte tjenestene ved søkefeltet. 

Forbedring av kontaktfeltet

Tjenester som ikke har Helpdesk som førstelinje må vises til riktig kontaktpunkt. Kontaktveilederen må kunne hente ut riktig informasjon om hvor henvendelsen skal fra kontaktpunktene slik de er i dag.

Forbedring av brukerveiledninger

Gjennomgang av veiledningene Helpdesk gikk igjennom sommeren 2021, og utvalgte veiledninger som generer mange henvendelser til Helpdesk.

  • Språkvask og typografi
  • Strukturere framstillingen slik at den best mulig svarer på problemet som skal løses
  • Overskrifter som optimaliserer artiklene for søket og gir bedre synlighet i Google.
  • Alternativ tekst på alle bilder.
  • Oppdaterte beskrivelser.
  • Oppdaterte bilder.

Bygge organisering og kompetanse rundt tjenesteeierne

  • Etablering av faglig forum for brukerveiledninger.
  • Kurs i skriving av veiledninger. Kurset skal gi kunnskaper om
    • Klarspråk
    • Oppsett 
    • Brukervennlige framstillinger 
    • Oppbygging av brukerveiledninger
    • Brukerreiser

 

Tidsplan for rydding i veiledninger høsten 2021

Sommeren 2021 gikk Helpdesk gjennom en del veiledninger for IT-tjenester og noterte ned endringer som må gjøres.

Denne framdriftsplanen gir et tidsestimat for å gjennomføre de utbedringene som trengs. Dette gjøres i samarbeid mellom Selvhjelpsprosjektet og tjenesteeierne.

Staus: Ikke påbegynt Påbegynt Ferdig
     
Tjeneste Ansvar Lenke Sluttdato Status
Microsoft Teams Kim   03/09  
Outlook Sverredi   31/01/22 Gjennomgås sammen med hele e-post/kalender
VPN Kim   03/09  
Programkiosk Kim   03/09  
Hjemme- og fellesområde Kim   10/09  
Zoom Luke   10/09  
Microsoft 365 Kim   03/09  
E-valg Kim   10/09  
Apple mail og kalender Kim   17/09  
OWA Kim   17/09  
Thunderbird Kim   01/10  
Webmail Kim   31/01/22 Gjennomgås sammen med hele e-post/kalender
Edu-research Kim   Utsettes
Backup Kim   08/10  
Dropbox Kim   08/10  
Gsuite Kim   15/10  
Lyd-video annet Luke https://www-adm.uio.no/tjenester/it/lyd-video/annet/hjelp/?vrtx=admin ?  
Autopilot Luke https://www-adm.uio.no/tjenester/it/maskin/autopilot/hjelp/?vrtx=admin    
Mac OSX Luke https://www-adm.uio.no/tjenester/it/maskin/macosx/hjelp/?vrtx=admin   Utsettes til gjennomgang av Programvare
RT Luke https://www-adm.uio.no/tjenester/it/adm-app/rt/hjelp/?vrtx=admin    
Passordtjenester Luke https://www.uio.no/tjenester/it/brukernavn-passord/passordtjenester/hjelp/    
Brukeradministrasjon Luke https://www-adm.uio.no/tjenester/it/brukernavn-passord/brukeradministrasjon/hjelp/?vrtx=admin    
OneDrive Kim   27/08  

 

 

 

Publisert 26. aug. 2021 11:14 - Sist endret 7. jan. 2022 14:43