Planverk

Overordnet oversikt over prosessen vår 

Prosessen

Planlegging

  • Interessenter
    • Oppdragsgiver 
    • System/produkt-brukere
    • Interne og eksterne brukere
    • Ansatte i Helpdesken
    • Ansatte i andre avdelinger v/USIT
    • Prosjektledelsen og prosjektdeltakerne
  • Risikoanalyse
  • Verktøy i bruk
    • Prosjektsiden
    • Figma/JS/Vortex
    • Zoom, MS Teams, Mattermost 

Milepæler

Fremdriftsplan for prosjektet og etablering av team

  • Bli kjent og fordele arbeidsoppgaver og frister

  • Realitetsorientere prototypeidéen, få felles forståelse av skop og mål

  • Definere konkrete målsettinger (milepæler)

Bygge prototype og forbedre selvhjelps artikler for Nettskjema 

  • Ukentlige check-ins med gjennomgang av backlogliste

  • Vurdering og eventuell endring av målsettinger, arbeidsoppgaver og milepæler

Plan for måling/skalering (GA) og testing av prototypen

  • Hvordan måle metrikkene (kvantitativt - skalering)

  • Hvordan måle fornøydhet, brukbarhet, nyttighet (kvalitative)

Implementere prototypen feb/mars 2021

  • Kontinuerlige endringer, sjekke status - hva må forbedres til endelig implementering?

  • Analyse av bruk

Videreutvikle prototypen

  • Sette nye milepæler og frister ift videreutvikling av prototypen frem mot endelig implementering juni 202

Versjon I

Teknisk

  • Autocomplete-søkefelt som leter gjennom «hjelp»-mappene i vortex

  • En supportvelger som inneholder Helpdesk sine support-tjenester:
    a) sende inn sak (via e-post)
    b) ringe til Helpdesken
    c) Livechat
    d) Zoom-veiledning

  • Legge inn tilbakemeldingsknappen: «fant du det du lette etter?»

Innholdsproduksjon

  • Videreutvikle veiledningene for Nettskjema

  • Videreutvikle veiledningene for zoom 

  • Etablere et rammeverk for veiledningene og videreutvikle veiledningene for tjenestene som er viktigst

Målinger

  • Konkretisere og klargjøre test- og analyseverktøy – Google Analytics

  • Måle brukeropplevelse og bruk (fornøydhet, suksessrate, antall henvendelser)
     

Versjon II

Teknisk

  • Videreutvikling av funksjonalitet basert på bruksstatistikk og tilbakemeldinger 

  • Innføre en tjenestevelger (som tilhører "søkefeltet") 

  • Oppdatere utseende på løsningen i forbindelse med oppdatering av nettsidene (9.mars)

Innholdsproduksjon

  • Ferdigstilling av rammeverk som skal brukes i samarbeidet med nettredaktører og tjenesteeiere

  • Utrulling av nye veiledninger for de topp 10 viktigste tjenestene for Helpdesken 

Målinger

  • Analysere funn fra målingene og automatisere denne prosessen 

  • Videreutvikle, eventuelt endre/fjerne funksjonaliteter avhengig av funn

Avslutning

  • Evaluering av prosjektet i form av en avsluttende prosjektrapport  

Realisering

  • Videreutvikling og vedlikehold av tjenesten
  • Konkretisere hvordan dette skal gjøres - både i forhold til statistikk, innholdsproduksjon og funksjonalitet 

 

 

 

Publisert 16. des. 2020 22:53 - Sist endret 11. mars 2021 15:03