Fornøyd nettstedeier
– Det har gitt nettsidene våre et skikkelig ansiktsløft. Vi er veldig fornøyde med prosessen, samarbeidet og all bistand rundt lanseringen, sier kommunikasjonssjef Ingeborg Vea ved HL-senteret.
HL-senteret har brukt Vortex som publiseringsløsning siden 2011, og var nå klare for å få hjelp til å redesigne nettstedet. IT-avdelingen er svært fornøyd med senteret velger å fortsette med å bruke Vortex, og utvekslingen av idéer i løpet av prosjektet har vært verdifull for begge parter.
Samarbeidsprosess om nettstedets kjerneområder
Siden april i år har teamet Nettsteder og UU jobbet sammen med HL-senteret om det nye nettstedet. I prosessen så teamet på styrker og svakheter ved det gamle nettstedet, og brukte rammeverket «Kjernemodellen» for å lande de viktigste kjerneområdene til nettsidene. Kjernemodellen er et nyttig verktøy for å samarbeide på tvers om å lage bedre digitalt innhold. Den snur perspektivet i tradisjonell tjenesteutvikling ved å ta utgangspunkt i en og en «kjerne», og bidrar til å løse konkrete brukeroppgaver som samtidig når ett eller flere definerte forretningsmål. Prosjektet ble sparket i gang med et Kjerneverksted hos HL-senteret på Bygdøy, som ble en nyttig start på samarbeidet.
Fant løsning på en visuell nøtt
HL-senteret hadde fått en ny designprofil som de ønsket å ta i bruk også på de nye nettsidene. En av utfordringene for teamet ble å inkludere den såkalte arkfanen fra designprofilen, som skulle etterligne skilleark i arkivmapper. Arkfanen fikk bli med videre i form av en visuell knagg for å skille på blant annet ulike typer arrangementer som «Boklansering», «Konsert» og «Foredrag».
Tok i bruk nytt designrammeverk
De nye nettsidene er implementert med det nyeste designrammeverket til UiO. Dette rammeverket skaper større fleksibilitet og gjør det teknisk sett enklere å følge nyeste kodestandarder. Det er optimalisert for raskere lasting, og er derfor mer behagelig for brukerne og har lavere klimaavtrykk. Dette nye rammeverket er også nylig tatt i bruk av Titan, UiOs nettavis for realfag og teknologi.